“ The earth builds to the earth
Castles and towers
The earth says to the earth
All shall be ours”
Grafschrift kerkhof Melrose Abbey, Schotland, 12e eeuw.
Stichting het Flevo-Landschap gaf in 1971 allereerst gastvrijheid
aan het Observatorium van Robert Morris, dat een definitief
onderkomen zocht, nadat het geëxposeerd was in de tentoonstelling ‘Sonsbeek buiten de Perken’. Land Art bleek te
passen op die enige plek met nog maagdelijke ruimte in Nederland: Flevoland. Almere volgde met de bouw van De Groene Kathedraal van Marinus Boezem. De Groene Kathedraal is gebouwd om weer te verdwijnen. Boezem imiteerde het grondplan van de kathedraal van Reims in betonelementen, in een groene ruimte in Almere Hout. Waar in Reims zuilen staan, staan in Almere Italiaanse populieren. In 2017 zullen ze de hoogte bereiken, die correspondeert met de hoogte van de Franse kathedraal. Daarna zal het ‘bouwwerk’ tot een ruïne van bomen en beton vervallen.
De natuur is de inspiratiebron voor de organische gotische
bouwkunst. De natuur is de inspiratie van de Land Art werken
in Flevoland. De natuur vormt het grote kader waarin Almere
als stad wordt opgetrokken. De natuur wijst specifiek de weg
voor de stedelijke ontwikkeling in Almere Hout/Oosterwold.
De Groene Kathedraal zal, als zij teruggaat tot de natuur, haar
werk als kompasnaald voor de stedelijke ontwikkeling ter plaatse
hebben voltooid.
In de zomermaanden organiseert Museum De Paviljoens dagtochten langs alle Flevolandse landschapskunstwerken:
www.depaviljoens.nl